och ungdomar. Du bestämmer dig för att bidra. En krönika är en personligt hållen text om något aktuellt ämne som kan intressera många. □ Skriv din krönika.

4472

En krönika är en personlig tolkning av en händelse. Viktigt i en krönika är Skriv en lista/tankekarta med ämnen/teman som ni kommer på. 3.

Jag ska skriva en krönika i skolan, men jag har verkligen inga idéer om vad jag kan skriva om Om någon har något förslag, så får ni gärna skriva det! Skriva en krönika är ett skrivtips för dig som vill skriva en personlig text som argumenterar för din åsikt. Idag har varje tidning och många andra medier en eller flera krönikörer. En del skriver egentligen kåserier då de enbart vill underhålla vilket är kåsörens främsta uppgift. Skoluppgift Om det ska vara känsligt/provocerande, finns det många ämnen att ta upp. Samtidigt krävs det ofta mycket mer fingertoppskänsla för att kunna ro iland en krönika om ett känsligt ämne än ett okänsligt.

  1. Real housewives of orange county stream
  2. Operational risk analyst salary
  3. Nutritionsstatus
  4. Klara böckerna

att använda dig av överdrifter, starka kontraster, humor, liknelser och metaforer. att använda vardagligt språk. att koncentrera ditt berättande - väj en situation eller ett fenomen och skriv om det. En krönika blir oftast bäst om den har tydligt fokus. Här är 10 förslag på ämnen att skriva en krönika om.

Själv har jag har aldrig stött på en text som inte blir bättre av att bearbetas och skrivas om. 20 år om att skriva.

Carl-Magnus Hake: Mer nyans om svenskarnas främsta dödsorsaker · Krönika Carl-Magnus Hake: Ja, hög tid att skriva om den statliga strategin · Krönika.

Vill man skriva om kärlek kan man börja med ett inzoomat ögonblick ur det egna livet innan man zoomar ut för att skriva om kärlek i … Ifall en krönika ska vara bra bör man som skrivare framställa sina personliga åsikter för händelsen som har ägt rum vilket gör att de som läser kan hålla med om en krönika alternativt hävda att det är en åksikt som de inte håller med om. Sista utmaningen är att hela gruppen spånar fram olika ämnen som kan passa att skriva om, dessa förslag tillsammans med stödstrukturen fungerar som bas i elevernas självständiga skrivande. Lgr 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 9, svenska) Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. 2013-10-21 olika ämnen, till exempel sport, nöje, film och vetenskap.

Amnen att skriva kronika om

22 sep 2020 Krönika: Med förhoppning om att sänka tröskeln till naturen KRÖNIKA: Jag har fått det ärofyllda uppdraget att skriva Samtidigt som mängden tips gör att även vana naturbesökare kan hitta ämnen att fördjupa sig i.

Amnen att skriva kronika om

Okej! ….

Det jag kommit på är feminism & islam, fast jag vet att jag med all sannolikhet hade kommit fram till att islam inte är en feministisk religion med dagens mått, så det är ju lite tråkigt att skriva om det tycker jag. Jag behöver ett ämne som inte är för brett och inte för snävt, det ska resulteras i en tiosidig uppsats. Krönika – att skriva krönika Skriv din krönika och ge den rubriken Version 1 (men den ska naturligtvis även ha en egen rubrik). Låt en kamrat göra en kamratbearbetning av din text. Ändra texten efter dennes tips, infoga bearbetningen efter version 1 och ge den Det allra viktigaste är att hitta ett ämne som fått dig att börja tänka. I en bra krönika märker man att krönikören verkligen bryr sig om vad han/hon skriver.
Språkresa spanien

Amnen att skriva kronika om

Eleven följer i  Krönika Hur relevant och viktigt är bildämnet egentligen? Debatt "Trampa inte på oss är ni snälla", skriver Monica Frankzén, förskollärare. En krönika är en personlig artikel om en vardaglig och aktuell händelse. När du skriver en krönika tar du inte bara upp ett aktuellt ämne utan har också åsikter  Patrik Lundberg drömde om att få skriva krönikor.

Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens . egna tankar och kommentarer.
Thom axelsson

Amnen att skriva kronika om





Jag kanske så småningom kan skriva en hel krönika på två snirkliga smileys och Ämnen som engagerar och som behöver lyftas upp i ljuset!

Om det finns någon slags skrivuppgift där du verkligen får tillfälle att vara informerande och lättsam på samma gång, så är det i en krönika. Här underhåller du läsaren med dina egna upplevelser och tankar genom att vara djärv och humoristisk, medan du behandlar ett aktuellt ämne eller en fråga som andra kan relatera till. 2020-06-25 att skriva krönika.

Tips på ämnen att hålla tal om Går i 6:an och vi har fått en uppgift i svenskan att skriva ett tal på valfritt ämne som ska presenteras för klassen, ska vara ca 3 min långt. Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva …

Exempel 1. Jag var redan halvvägs till busshållplatsen i morse, när det plötsligt slog till. Hjärtat åkte upp i halsgropen, kallsvetten bröt ut och mina knän förvandlades till spaghetti. Och trots att jag såg att bussen närmade sig var jag tvungen att vända om.

Ta alla punkter ovan och multiplicera med en faktor på någonstans mellan 10 och 500. Det blir många Wordfeud-matcher på varje bok. Jag heter förresten Chefstomaten på Wordfeud om … du gör. Ämnet som en krönika handlar om strävar nämligen efter att väcka tankar, känslor och eftertanke.